Revenim cu un nou episod din descoperirea noastră recentă, o serie de imagini stereografice, realizate în București, probabil la începutul anilor ’30. Așa cum v-am spus și în primul articol, imaginile de genul acesta reprezintă o surpriză plăcută. Pe lângă valoarea lor documentară, este interesantă și componenta tridimensională pe care clișeele o oferă. Publicăm fotografiile în mai multe episoade, continuănd acum cu episodul doi.
Vă reamintim și faptul că imaginile stereografice sunt fotografii realizate cu aparate de fotografiat speciale (echipate cu două obiective sincron), menite spre a fi privite cu ochelari sau dispozitive optice dedicate. Aceste print-uri se prezintă sub forma unui colaj de două fotografii alăturate, aproape identice (una pentru fiecare ochi în parte, cu o mică diferență de unghi între ele), care privite împreună, prin dispozitivul special, oferă iluzia unor planuri de profunzime.
Imaginea de mai sus este cu adevărat specială. Cei mai mulți dintre voi nu vor avea nici cel mai mic indiciu în a identifica locul în care a fost fotografiată. Nici una dintre clădiri, nici statuia, nici măcar piatra cubică de pe jos sau linia de tramvai, nu mai există astăzi. Practic, nimic construit, nici măcar o cărămidă vizibilă în această imagine, nu mai există in zilele noastre.
Cu siguranță, motivul realizării acestei imagini este reprezentat de statuia vizibilă în cadru. E vorba despre monumentul lui Tache Ionescu, realizat în 1931 și montat într-o piațetă specială de pe bulevardul care purta același nume la data realizării imaginii (bulevardul Magheru astăzi), în apropiere de Piața Română. Aliniamentul caselor vizibile în spatele statuii este înlocuit astăzi de un bloc interbelic cu restaurant KFC la parter și de blocurile socialiste cu restaurantele La Plăcinte și Mc Donalds. În dreapta imaginii se observă intersecția bulevardului cu strada Tache Ionescu de astăzi (strada Atena, cum se numea în perioada interbelică). Amplasamentul aproximativ al statuii se află pe locul gurii de metrou din apropierea restaurantului KFC. Pentru o mai bună identificare, e elocventă și comparația de aici.
Despre statuie, ea îl reprezenta pe omul politic Tache Ionescu (Ministru al Afacerilor Externe și apoi Prim Ministru al României, în anii ’20) aflat în picioare pe un soclu cilindric, arătând cu mâna dreapta către Transilvania. Din grupul statuar făceau parte, așezate pe o platforma separată, incadrand soclul central, și două nuduri care personificau Nistrul și Tisa. Statuia a fost una dintre monumentele demolate de către regimul comunist, în perioada de după Al Doilea Război Mondial.
E foarte interesantă și dinamica aranjamentului clădirilor din zona: aliniamentul de case din fundalul fotografiei de mai sus avea să fie reconstruit, în unele cazuri, chiar și de patru ori, în intervalul 1930-1980. Cutremure, bombadramente, dar și posibile diverse sistematizări, par că au determinat înlocuirea frecventă a clădirilor din zona. Pornind de la cum arăta layout-ul zonei la începutul anilor ’30, notăm o schimbare la începutul anilor 40, încă una la începutul anilor ’50, urmând ca forma actuală să fie stabilită după cutremurul din 1977 conform comparației de aici. Dacă cineva dintre voi poate să susțină cu date concrete această situație, este invitat să completeze cu tot ce poate fi relevant în comentarii.
La nivelul străzii, vedem faptul că și această bucată de bulevard prezenta un pavaj de piatră cubică, precum și linii de tramvai. Știm, din imaginea precedentă, că pe această linie circula tramvaiul cu numărul 15, cu o ruta de la Gara de Nord la “Intreposite” (probabil Vama București Antrepozite – clădirea The Ark de astăzi, aflată în zona Uranus – Calea Rahovei)
Vedem trei automobile în cadru, toate modele ale anilor 20-30. Două dintre ele sunt surprinse în mișcare, iar a treia, în prim plan, care pare a fi parcată. Numărul de înmatriculare al automobilului parcat este vizibil: 1438-B. Așteptăm detalii despre aceste mașini în comentariile voastre. Cei pasionați de automobilism ne-au obișnuit cu acest tip de intervenții.
Încheiem aici al doilea episod din această serie, (vă reamintim că episodul întâi este de găsit aici), dar vom reveni curând cu următoarele. Până atunci, dacă aveți informații suplimentare în legătură cu imaginea de mai sus, inclusiv corectări sau completări, vă încurajăm să le scrieți în comentarii.
“Like it” if you like it.
Quick tip: Urmăriți @muzeuldefotografie pe Instagram
Pentru cei care ne susțin prin mici donații, aceste imagini sunt disponibile în format digital, la o rezoluție înaltă. Mai multe la office@muzeuldefotografie.ro
Piateta nu a fost una speciala. Cand s-a trasat bulevardul Magheru, a avut axa pe centrul Pietei Romane si a trecut suficient de aproape dar paralel cu o fosta fundatura, a Catunului. Aceasta “strada Catunul Nou” cum apare pe planuri mergea cam pana unde se termina azi blocul din Piata Romana 9 deci era si atunci un spatiu public. Ca sa nu fie rezidual au pus si statuia dar nu intamplator ci pentru ca pe fosta strada a Catunului, fosta Costaforu, fosta Atena se afla si se afla inca locuinta lui Take Ionescu. In poza apare chiar fix in spatele statuii, acoperisul cel mai inalt. Casele mici de fundal sunt cele care formau frontul nord-estic al stradutei-fundatura Catunul Nou, adica ce a inlocuit azi complexul care include si fosta Casata.