Am revenit cu episodul trei din seria celor patru imagini inedite realizate la Universitate. Va spuneam (aici si aici) ca am gasit patru negative pe sticla pe care le scanam si publicam in tot atatea episoade. Lucrul special in privinta acestor imagini, este ca ele sunt realizate pe placi de sticla de mari dimensiuni, tehnica ce ne ofera o rezolutie excelenta, foarte bogata in detalii.
In fotografia de mai sus observam corpul de est al cladirii Universitatii, vazut dinspre bulevardul Nicolae Balcescu. In stanga este incadrata o portiune a monumentului I.C. Bratianu, iar in dreapta, strada Biserica Enei si o latura a hotelului Britania. Fotograful a realizat imaginea de pe trotuarul dinspre spitalul Coltea, dar amplasandu-si camera aproape de rondul intersectiei cu bulevardul Elisabeta.
Cladirea Universitatii trebuie sa fi fost nou-nouta la acea vreme. Stim dintr-o panorama publicata anterior, ca in perioada 1916-1918 aceasta parte de cladire se afla inca in constructie si, presupunand ca imaginea e realizata la mijlocul anilor ’20, corpul vizibil aici nu ar fi avut mai mult de cativa ani vechime. E ciudata mini-reclama “Electromecanica” amplasata la unul dintre balcoane, ceva neobisnuit pentru fatada unei institutii publice sau academice. Am putea lansa ipoteza ca interiorul nu se finalizase la momentul realizarii imaginii, iar Electromecanica s-ar fi numarat printre furnizori, lucru ce ar justifica panoul. E remarcabila rezolutia fotografiei, care ne permine sa citim intreaga reclama: “Instalatiunile Sanitare – Gaz Aerian Incendiu Hidrofoare – “Electromecanica” – Str Oituz 14 (sau 11) – Tel. 62, 71). Electromecanica nu este singura reclama prezenta pe aceasta fatada, vedem in stanga un panou Sylva, un altul al unei fabrici de ascensoare “Soc Mecan…(indescifrabil)”, iar in dreapta un brand “Sulzer” (posibil Sulzer Ltd., o companie de inginerie industriala elvetiana, istorica). Daca ar fi sa consideram toate aceste branduri posibili furnizori sau constructori, avem motive in plus sa speculam ca interiorul corpului de cladire nu fusese inca dat in folosinta.
Ne indreptam catre partea dreapta a imaginii, unde vedem o foarte scurta bucata din strada Enei. Perspectiva ni se inchide rapid cu o latura a hotelului Britania la parterul caruia vedem o insiruire de pravalii micute. Brand-ul “Britania” este incadrat norocos, la limita cliseului, iar, doua etaje mai sus, rezolutia imaginii ne ajuta sa observam un anunt de inchiriere. Tot la etajul doi al hotelului, catre strada Enei, detaliile obtinute de pe acest cliseu ne permit sa vedem o persoana, probabil femeie, asteptand la unul din balcoane. Prietenul nostru Cristi Radu (Raiden) ne povestea intr-un comentariu anterior ca hotelul Britania si-a pierdut turlele intr-un incendiu si a fost demolat la finalul anilor ’30. Pe locul acestei cladiri a fost ridicat blocul Bavaria (cunoscut si sub numele de Dunarea), prabusit la cutremurul din 1977. Astazi, pe acest teren exista versiunea doi a blocului Dunarea, care ocupa, impreuna cu scara de acces si locul fostei biserici Enei, demolata de asemenea in 1977.
Un alt lucru demn de remarcat este lejeritatea cu care pietonii, de altfel foarte frumos imbracati, traverseaza bulevardul Balcescu. O astfel de traversare astazi ar fi o aventura extrem de riscanta. Traficul de atunci permitea acest lucru, numaram doar trei automobile pe toata strada, precum si posibile doua trasuri. Vazut in detaliu, grupul de pietoni este destul de pestrit, recunoastem barbati si femei de toate varstele si categoriile sociale (vedem copii, scolari, femei si barbati stilizati elegant, alaturi de persoane putin mai modeste si maturatori de strada). Poate merita mentionata si pubela unui astfel de maturator, vizibila in stanga imaginii, al carei design a ramas neschimbat pana spre anii ’90-2000.
Un ultim detaliu ar fi legat de partea carosabila, unde observam atat asfalt, cat si piatra cubica. Zona din imediata apropiere a monumentului Bratianu este asfaltata, dar continuarea catre hotelul Britania pare a fi pietruita. E de remarcat si linia de tramvai din prim plan, un amanunt interesant pentru cei care nu stiu ca pe bulevardul Balcescu a circulat un astfel de mijloc de transport in comun pana aproape de anii ’60.
“Like it” if you like it.
Quick tip: Urmariti @muzeuldefotografie pe Instagram
Pentru cei care ne susțin prin mici donații, aceste imagini sunt disponibile în format digital, la o rezoluție înaltă. Mai multe la office@muzeuldefotografie.ro