Am gasit patru imagini inedite realizate in anii ’20 la Universitate, in Bucuresti. Cei mai pasionati dintre voi vor intelege imediat ca fotografiile acestea sunt deosebite. Pe langa toate considerentele documentare, e de remarcat calitatea lor exceptionala, datorata faptului ca sunt realizate pe clisee de sticla de mari dimensiuni. Vom prezenta cele patru imagini in tot atatea episoade separate. Astazi, episodul 1.
In prima imagine vedem Piata Universitatii fotografiata dinspre statuia I.C. Bratianu, spre Piata Romana, in lungul actualului bulevard Balcescu.
Evident, in stanga, in plan apropiat, se afla cladirea Universitatii, iar in extrema stanga, in planul si mai apropiat, vedem in detaliu un personaj feminin, parte a ansamblului statuar I.C. Bratianu.
Remarcam rapid o cladire deosebita aflata in centrul imaginii despre care nu stim prea multe. E o cladire inalta, cu probabil 6 etaje, de o arhitectura eclectica, care se termina cu doua turnuri masive, atipice, la nivelul invelitorii. Intre turnuri remarcam inscriptia “MINIMAX”, probabil o reclama al unui produs din perioada. Cladirea este bogat ornamentata, prezinta diverse pravalii la parter si probabil birouri la etaje. Constructia s-ar afla pe locul blocului Dunarea de astazi (la intersectia cu str. Enei) si, din perspectiva de aici, ne mascheaza vederea directa catre biserica Enei. Ar fi de aflat in ce conditii a disparut aceasta cladire, mai ales ca trebuie sa fi fost o constructie noua la momentul fotografierii, finalizata cu siguranta dupa primul Razboi Mondial (avem o panorama a zonei realizata la 1916, unde aceasta cladire nu este prezenta).
Pe partea stanga a bulevardului Balcescu remarcam o serie de cladiri cu parter si etaj care nu mai exista astazi. Singurul reper prezent in zilele noastre ar fi cladirea impunatoare de la intersectia cu str. Ion Campineanu. Practic, intre str. Enei si str Ion Campineanu, tot ce vedem in imagine este disparut.
Spre centrul imaginii remarcam mijloacele de transport in comun aflate la dispozitia bucurestenilor la acea vreme: tramvai electric si autobuze. Vedem tramvaiul nr. 5 cu ruta “Prelungirea Dorobanti – Floreasca”, asa cum este mentionat pe inscriptia frontala, iar un pic mai la dreapta, autobuzul cu nr.21 (de remarcat extensia “tx” de la nivelul placutei de inmatriculare, semn ca este vorba de un mijloc de transport autorizat). In statia de tip refugiu intalnim un grup destul de pestrit de oameni: militari, barbati de toate categoriile sociale, femei cu copii si (probabil), vanzatori ambulanti. In tramvai, asteptand, remarcam si un domn imbracat foarte elegant. Hainele celor prezenti ne transmit mai degraba o zi de vara devreme, sau de sfarsit de primavara.
Ar fi de vorbit un pic si despre sistemul de iluminare public electric cu care se intampla sa fie dotat bulevardul. Statia de tramvai este luminata cu ajutorul a doua felinare scunde, similare ca tip de ornament cu cele traditionale pe gaz, iar bulevardul este impanzit de o “padure” de stalpi electrificati, cu dublu rol, atat de iluminare stradala, cat si de sustinere a elementelor electrice ale tramvaielor.
“Like it” if you like it.
Quick tip: Urmariti @muzeuldefotografie pe Instagram
Pentru cei care ne susțin prin mici donații, aceste imagini sunt disponibile în format digital, la o rezoluție înaltă. Mai multe la office@muzeuldefotografie.ro
Clădirea Minimax e Hotelul Britania, care ulterior și-a pierdut turlele într-un incendiu și a fost demolat la finalul anilor ’30 pentru a se ridica acolo blocul Bavaria mai cunoscut ca “Dunărea”, prăbușit parțial la cutremurul din 1977 apoi.
Multumesc Raiden