In concordanta cu sezonul, am descoperit cateva imagini realizate in una dintre iernile anilor ’30 in Piata Universitatii din Bucuresti, pe care vi le prezentam in premiera. Avem ocazia sa vedem scene de strada specifice anotimpului, cu zile friguroase si bucuresteni zgribuliti. Iubitorii de masini de epoca vor fi si ei satisfacuti de cateva exemplare interesante.
In primul cadru vedem Piata Universitatii la “statui”, cu vedere spre Generala Asigurari, actualul sediu al BCR. Strada pare acoperita de un strat subtire de zapada, iar traficul este scazut ca in orice zi friguroasa. Prezentul nu arata foarte diferit, nu s-au schimbat prea multe lucruri pana azi, dar perspectiva incetosata si aspectul general de zi mohorata face cadrul destul de interesant.
Privind in detaliu, vedem ca strada este destul se animata, numarul de persoane aflate in trecere nu este neaparat scazut. In prim plan vedem doua persoane grabite, in centru-stanga vedem o caioneta cu prelata, in centru-dreapta, probabil o femeie ce cara un fel de cos impletit, specific negustorilor vremii, iar in fundal vedem masini parcate si lume aflata in traversare. Interesant este ca la parterul cladirii Generala Asigurari (actualul BCR), in partea de centru-dreapta-sus a imaginii, prin ceata, vedem o firma BMW, dar e greu de spus daca are vreo legatura cu producatorul german de automobile, sau este vorba de un alt tip de institutie.
Tot ca detaliu al primei imagini, vedem si cele patru statui reprezentative ale Pietei Universitatii. Imaginea este destul de neclara, semn al zilei mohorate, cu ninsoare si ceata. Dunga neagra prezenta in dreapta este un defect al placii de sticla care a fost deteriorata candva ulterior developarii.
O a doua imagine din serie ne arata o perspectiva catre cladirea Universitatii, cu statuia lui Mihai Viteazu pozitionata central. Nu e clar daca aceasta fotografie e facuta in aceeasi zi cu prima imagine prezentata, avand in vedere ca zapada nu este atat de prezenta, iar umbrele de pe cladire ne duc catre lumina unui soare filtrat de nori ceva mai putin densi.
In prim plan vedem trei automobile specifice zonei, parcate langa alveola centrala a pietei. In doua dintre mansini vedem si soferii asteptand, putem presupune ca este vorba de automobile care functionau in regim de Taxi, dar nu putem avea nici o confirmare fara o vedere directa asupa numerelor de inmatriculare. In perioada, singurul insemn al unui taxi il reprezenta o mica placuta suplimentara atasata de placuta oficiala de inmatriculare, ce prezenta inscriptia “TX”. Insemnele moderne de Taxi aveau sa fie reglementate ceva mai tarziu. Evident, ii invitam pe specialistii in automobile sa ne povesteasca ceva mai mult despre ce vedem in imagine.
In plan secund spuneam ca vedem corpul vechi al cladirii Universitatii, in aparenta fara schimbari dramatice fata de prezent. Spunem in aparenta, pentru ca, de fapt, totul este radical schimbat. In fotografie vedem corpul vechi, istoric al Universitatii, construit la 1869, cu minunate decoratiuni exterioare realizate de celebrul Karl Storck si asistentii lui, inclusiv frontul central de tip neoclasic, totul distrus in timpul bombadramentelor americane din aprilie 1944. Cladirea de azi, mult simplificata, dar marita ca suprafata, a fost realizata la finalul anilor ’60 ca o replica a cladirii istorice distruse. Interesant este ca daca ati fi avut ocazia sa vizitati piata in anii ’50-’60, in locul acestei cladiri ati fi gasit un parc cu iarba, copacei si bancute.
Din unghi oarecum opus primei imagini, avem si aceasta perspectiva cu vedere catre “maidanul primariei”, sau locul pe care va fi construit Teatrul National in anii 70. “Maidanul Primariei” este un fel de porecla data terenului viran, unde Primaria a dorit sa isi construiasca noul sediu, dar din diferite motive, multe dintre ele legate de razboi si lipsa de resurse, proiectul a fost abandonat.
In stanga vedem cladirea Universitatii, in centru vedem celebra statuie a lui Mihai Viteazu, iar in dreapta vedem cladirile Ministerului de Razboi si Ministerului Agriculturii.
“Like it” if you like it.
__________________________
Quick tip: Urmariti @muzeuldefotografie pe Instagram
__________________________
Pentru cei care ne susțin prin mici donații, aceste imagini sunt disponibile în format digital, la o rezoluție înaltă. Mai multe la office@muzeuldefotografie.ro
Nu, refacerea partii bombardate a Universitatii a fost proiectata/autorizata in 1967. N-am cercetat dosarul din arhiva PMB dar mi l-am notat cu ocazia unui studiu pe care l-am facut in urma cu mai multi ani: http://a-craciunescu.blogspot.ro/2009/12/rezultat-al-studiului-istoric-pentru.html
In a doua imagine mie mi se pare ca designul caroseriei masinii din centru ne trimite mai curand catre a doua parte a anilor ’30. De altfel, data fiind si prezenta statuii lui Spiru Haret in cadru, putem fi siguri ca fotografia este ulterioara anului 1934 cand in primarie inca se discuta decizia de amplasare intr-o actiune simultana cu mutarea celorlalte statui ca sa-i faca acesteia loc, conform planului de aliniere al pietei din 1912. Petitia pentru amplasarea statuii lui Haret a fost inregistrata la primarie abia in 1932. Decizia pentru amplasament s-a dat in 8 august 1934 ca urmare a instiintarii din iarna a comitetului pentru ridicarea statuii. Comitetul spunea in adresa inregistrata la 20 ianuarie 1934 ca lucrarea la statuie era aproape gata, autorul Ion Jalea. Datele sunt in dosarul de la arhiele primariei, fond PMB nr. 98/1934. Deci fotografiile nu pot fi decat mai vechi de noiembrie-decembrie 1934.
“celorlaltelor statui” si “nu pot fi mai vechi decat” am vrut sa scriu …
Revin pentru ca am sarit peste partea cea mai evidenta din imagini – cladirea Creditului Industrial, care a fost terminata in 1935 ,,,
@pozedecat: multumesc, am corectat.
Mulțumiri de post(are).
Cu placere! Pretuiesc prea mult acest blog ca sa nu contribui cu o minima informatie atunci cand o am.
In articolul de aici despre fotografia inedita a lui Duschek din 1874, am comentat ca la nr 21 – “Typografia moderna” avea atelier Szathmari. Am gresit. Era chiar atelierul lui Duschek, abia deschis acolo in anul fotografiei, 1874. Detalii in articolul meu: https://a-craciunescu.blogspot.ro/2017/12/atelierul-fotografic-franz-duschek-1.html unde am folosit cu link detaliul din fotografia publicata aici.
Creditul Industrial, stramosul actualei BRD, concurenta la baioneta cu BCR, care ocupa de fapt actualmente sediul istoric al rivalei.